torstai 29. marraskuuta 2012

Byrokratiaaaaaa, osa 58


Olen yrittänyt pariin otteeseen lukea Franz Kafkan Linnan. Molemmilla kerroilla on lukeminen jäänyt kesken ja tuskastuminen on ollut maksimissaan. Miksi ei yksi maanmittaaja pääse tekemään työtään? Miksi byrokratia on ollut niin jyrkkää ja ihmisten elämästä vieraantunutta?

Välillä täällä Dubaissa tuntuu, että olen joutunut osaksi Kafkan kuvailemaa maailmaa. Byrokratia täällä on… mielenkiintoista. Kuten jo aiemmin kirjoitin, missään ei yleensä selvästi ilmoiteta mitä papereita mihinkin tarvitaan. Vastaus vaihtelee viranomaisen mukaan. Tai voi olla, että nettisivuilla on ilmoitettu mitä tarvitaan. Ja kun menee paikan päälle, niin eihän se niin olekaan. Näin kävi minulle, kun yritin aloittaa oman paperisotani saadakseni pysyvän oleskeluluvan. Nettisivuilla luki: 1. Mene terveystarkastukseen. 2. Tee hakemus pysyvästä oleskeluluvasta. Toimintaohjeita jatkui vielä jonkin verran, mutta oma matkani katkesi jo kohtaan yksi. ”Rouva, ensimmäisenä pitää tehdä hakemus pysyvästä oleskeluluvasta, sen jälkeen tullaan terveystarkastukseen”. Jaa, mitäs siihen sen enempää. Taksi kohti kotia ja lasillinen viiniä. Tämä täällä harvinainen herkku oli siinä vaiheessa enemmän kuin paikallaan.

Yritimme myös rekisteröidä vuokrasopimuksemme. Tämä tyssähti alkuperäisen vuokrasopimuksen puuttumiseen. Ongelma tässä asiassa vain on, että alkuperäinen vuokrasopimus on sähköisessä muodossa. Meillä ei ole sopimusta, jossa olisi vuokranantajan allekirjoitus mustekynällä kirjoitettuna. Vuokranantajamme asuu Britanniassa ja meillehän ei posti taida tulla.

Mutta eiköhän asiat jotenkin hoidu. Ainahan minä voin käydä ulkomailla kuukauden välein ja saada turistiviisumin. Olen jo luvannut, etten enää ikinä hauku KELAa. Tosin voi olla, että kun muutamme takaisin Suomeen ja yritämme selvittää oikeuksiamme erilaisiin palveluihin, olen jo unohtanut nämä Dubain koukerot ja manaan KELAn alimpaan kastiin ja päivittelen byrokratiaa ja ihmettelen miten viranomaiset ovat niin vieraantuneet ihmisten arjesta.

Ja opettajana minähän olen myös itse viranomainen…

Alla olevassa kuvassa on Typing Office, jossa käydään täytättämässä sähköisiä hakemuksia (niitähän ei tietenkään itse täytetä netissä). Virallisen näköinen paikka vai mitä? 


1 kommentti: