Blogi päivittyy nyt hitaaseen tahtiin. Syynä on
kuumuus, joka on rajoittanut elinpiiriä huomattavasti. Päivät ovat lähinnä
uimista, kotona sisustussuunnitelmien tekoa, lukemista ja kavereiden näkemistä,
eikä niistä hirveän paljoa jaksa kirjoittaa.
Tänään vilkaisin vanhoja tekstejä ja katsoin mihin
aiheisiin olin kirjoittanut palaavani myöhemmin. Aiheita löytyi kaksi: ruoka ja
autot. Kun ruoka tulee nykyisin aina tilattua kotia, ei minulla ole hirveästi
sanottavaa arabialaisesta ruuasta, muuta kuin että hyvää on. Jos aihe
kiinnostaa, googlaa. Autosta ja autoilusta täällä nyt on aina kirjoitettavaa,
joten käsitelköön tämä teksti jälleen kerran peltilehmiä ja heidän
ohjastajiaan.
Viikoittain saa lehdestä lukea kuolemaan
johtaneista auto-onnettomuuksista. Ramadanin päätyttyä kolme päivää kestäneen Eid
al Fitrin aikana Dubaissa oli n. 1600 auto-onnettomuutta. Jotain paikallisesta
tiekulttuurista ja poliisin toiminnasta kertoo kaksi tapausta, joissa
molemmissa auto oli joutunut onnettomuuteen motarilla. Kuskit eivät olleet
uskaltaneet siirtää autoja tien laitaan ennen poliisin tuloa, ettei vain tule
sakkoa kolaripaikalta pakenemisesta. Niinpä autot olivat pysähdyksissä keskellä
tietä ja totta kai muut niihin törmäsivät (kuka nyt tuossa tapauksessa
liikenteenohjausta tarvitsee…). Ja taas tuli pari uutta kuolonkolaria.
Päivittäin näkee kyllä sellaisia huippusuorituksia liikenteessä, että herää
epäilys kuskien voittaneen ajokortit arvonnassa. Ajo-opetusta eivät varmasti
ole saaneet.
Mutta onhan täällä millä ajella. Autot ovat
halvempia kuin Suomessa. Toisaalta monelta merkiltä ei täällä ole saatavilla
aivan samanlaista autoa kuin Suomessa. Jos on aikomuksena viedä auto Suomeen,
kannattaa varmistaa, että juuri kyseiselle automallille on tehty EU:n
päästötesti. (Vaikka automerkillä olisi kyseinen malli Suomessa, voi olla, että
siinä on eri moottori kuin Euroopassa). Henkilöautot ovat lähes aina
bensamoottorilla. Dieseliä on saatavilla harvalta huoltoasemalta ja laatu on
kuulemma surkeaa. Moottorien tilavuudet ovat sangen suuria. Mutta kun bensa
maksaa reilu 30 senttiä litra, ei kulutusta tule hirveästi mietittyä. Tosin
välillä tuntuu, että automerkit ovat dumpanneet tänne vanhan malliston
moottorinsa. Tilavuus voi olla iso mutta tehot pienet.
Me päädyimme täällä, kuten moni muukin
suomalainen, Volvoon. Syynä oli, että autossa oli talvivarusteet. Lisäksi
saimme auton sangen hyvään hintaan. Täällä ei tuota talvivarustusta tullut lainkaan mietittyä, ihaninta oli
ilmastoidut penkit. Nyt puhun jo autostamme menneessä aikamuodossa. Alun perin auto
oli tarkoitus tuoda Suomeen. Päätimme kuitenkin myydä auton, kun elomme
Dubaissa kestääkin vähemmän aikaa kuin olimme ajatelleet. Suomesta ei saa
tarkkaa tietoa autoverosta (vastaavaa bensakonetta ei Suomessa enää ole
myynnissä). Kulutus oli myös sen verran suurta, että Suomessa sillä olisi ollut
melko hintavaa ajella. (Tässä vaiheessa aviomies lisää, että rouvan kaasujalka
on sen verran raskas, että kulutus nousee reilusti kun minä astun rattiin). Ja
auton olisi voinut myydä Suomessa vasta kahden ja puolen vuoden päästä
(pienempien autoverojen takia). No, uusi auto on Suomessa ja katsottuna. Pienempi
moottori ja dieselkone. Muuten melko samat varusteet, tosin ei ilmastoituja
penkkejä.
Kuvissa nyt jo entinen automme. Auto oli minun
makuuni, vaikka pappa-mallia olikin (S80).
Olen tuonut samaisen auton tänne ja varmaan olin ensimmäisten joukossa tuon uuden korimallin suhteen. Edelleenkin yhtä pidetään tuon kanssa, ei raaski luopua muistosta ja hyvinän se on palvellutkin, mitä nyt penkinlämmittimet puuttuu (niitäkin ilman pärjää ja konsteja on monia).
VastaaPoista