torstai 29. elokuuta 2013

Autosta ja autoilusta

Blogi päivittyy nyt hitaaseen tahtiin. Syynä on kuumuus, joka on rajoittanut elinpiiriä huomattavasti. Päivät ovat lähinnä uimista, kotona sisustussuunnitelmien tekoa, lukemista ja kavereiden näkemistä, eikä niistä hirveän paljoa jaksa kirjoittaa.

Tänään vilkaisin vanhoja tekstejä ja katsoin mihin aiheisiin olin kirjoittanut palaavani myöhemmin. Aiheita löytyi kaksi: ruoka ja autot. Kun ruoka tulee nykyisin aina tilattua kotia, ei minulla ole hirveästi sanottavaa arabialaisesta ruuasta, muuta kuin että hyvää on. Jos aihe kiinnostaa, googlaa. Autosta ja autoilusta täällä nyt on aina kirjoitettavaa, joten käsitelköön tämä teksti jälleen kerran peltilehmiä ja heidän ohjastajiaan.

Viikoittain saa lehdestä lukea kuolemaan johtaneista auto-onnettomuuksista. Ramadanin päätyttyä kolme päivää kestäneen Eid al Fitrin aikana Dubaissa oli n. 1600 auto-onnettomuutta. Jotain paikallisesta tiekulttuurista ja poliisin toiminnasta kertoo kaksi tapausta, joissa molemmissa auto oli joutunut onnettomuuteen motarilla. Kuskit eivät olleet uskaltaneet siirtää autoja tien laitaan ennen poliisin tuloa, ettei vain tule sakkoa kolaripaikalta pakenemisesta. Niinpä autot olivat pysähdyksissä keskellä tietä ja totta kai muut niihin törmäsivät (kuka nyt tuossa tapauksessa liikenteenohjausta tarvitsee…). Ja taas tuli pari uutta kuolonkolaria. Päivittäin näkee kyllä sellaisia huippusuorituksia liikenteessä, että herää epäilys kuskien voittaneen ajokortit arvonnassa. Ajo-opetusta eivät varmasti ole saaneet.

Mutta onhan täällä millä ajella. Autot ovat halvempia kuin Suomessa. Toisaalta monelta merkiltä ei täällä ole saatavilla aivan samanlaista autoa kuin Suomessa. Jos on aikomuksena viedä auto Suomeen, kannattaa varmistaa, että juuri kyseiselle automallille on tehty EU:n päästötesti. (Vaikka automerkillä olisi kyseinen malli Suomessa, voi olla, että siinä on eri moottori kuin Euroopassa). Henkilöautot ovat lähes aina bensamoottorilla. Dieseliä on saatavilla harvalta huoltoasemalta ja laatu on kuulemma surkeaa. Moottorien tilavuudet ovat sangen suuria. Mutta kun bensa maksaa reilu 30 senttiä litra, ei kulutusta tule hirveästi mietittyä. Tosin välillä tuntuu, että automerkit ovat dumpanneet tänne vanhan malliston moottorinsa. Tilavuus voi olla iso mutta tehot pienet.

Me päädyimme täällä, kuten moni muukin suomalainen, Volvoon. Syynä oli, että autossa oli talvivarusteet. Lisäksi saimme auton sangen hyvään hintaan. Täällä ei tuota talvivarustusta  tullut lainkaan mietittyä, ihaninta oli ilmastoidut penkit. Nyt puhun jo autostamme menneessä aikamuodossa. Alun perin auto oli tarkoitus tuoda Suomeen. Päätimme kuitenkin myydä auton, kun elomme Dubaissa kestääkin vähemmän aikaa kuin olimme ajatelleet. Suomesta ei saa tarkkaa tietoa autoverosta (vastaavaa bensakonetta ei Suomessa enää ole myynnissä). Kulutus oli myös sen verran suurta, että Suomessa sillä olisi ollut melko hintavaa ajella. (Tässä vaiheessa aviomies lisää, että rouvan kaasujalka on sen verran raskas, että kulutus nousee reilusti kun minä astun rattiin). Ja auton olisi voinut myydä Suomessa vasta kahden ja puolen vuoden päästä (pienempien autoverojen takia). No, uusi auto on Suomessa ja katsottuna. Pienempi moottori ja dieselkone. Muuten melko samat varusteet, tosin ei ilmastoituja penkkejä.


Kuvissa nyt jo entinen automme. Auto oli minun makuuni, vaikka pappa-mallia olikin (S80).



1 kommentti:

  1. Olen tuonut samaisen auton tänne ja varmaan olin ensimmäisten joukossa tuon uuden korimallin suhteen. Edelleenkin yhtä pidetään tuon kanssa, ei raaski luopua muistosta ja hyvinän se on palvellutkin, mitä nyt penkinlämmittimet puuttuu (niitäkin ilman pärjää ja konsteja on monia).

    VastaaPoista